Zoë vertelt: Ik deed de ZPO bij Zorggroep Ter Weel

23 februari 2021
zpo ter weel

Even voorstellen

”Ik ben Zoë de Leeuw, 20 jaar en in december 2019 afgestudeerd aan de ZPO. Ik werk op locatie Sint Maarten in de Groe van Zorggroep Ter Weel, waar ik hiervoor stage heb gelopen.” Zoë is niet onbekend met Ter Weel. Voor haar opleiding verpleegkunde liep ze al eerder stage bij De Mooije Staak (psycho-geriatrisch) en bij Abbekindershof (somatisch). Dat zijn beide afdelingen van Ter Weel Goes. Ook op de locatie Randhof loopt ze in die tijd stage bij de afdeling Steenen Beer.

Rondkijken op Scalda

Zoë heeft het voortgezet onderwijs en één jaar verpleegkunde achter de rug. Als ze rondkijkt op Scalda voor een vervolgopleiding, komt ze bij de Zeeuwse Praktijkroute Ouderenzorg terecht. Dat is erg praktijkgericht. Je kunt het lekker zelfstandig indelen en je eigen studietempo bepalen. Zoë kon gelijk ‘doorrollen’ van haar stage eerstejaars verpleegkunde naar de ZPO-opleiding. Eenmaal opgestart loopt het goed, maar het begin is even wennen. “Goede begeleiding, een vaste coach van Scalda en op de stages slechts enkele verschillende werkbegeleiders.” De afgelopen jaren heeft Zoë ervaren dat de ZPO-opleiding goed loopt.

BBL of BOL

Zoë heeft de ZPO-route vanuit een BOL-opleiding gedaan. “Ik deed de BOL-opleiding dus ik had maar twee dagen stage in de week. Daarom had ik genoeg tijd voor mijn studieopdrachten.” Bij de BBL (beroepsbegeleidende leerweg) heb je meer werkdagen dan schooldagen. Dat betekent dat je zelf meer aan de theorie moet werken, maar ondertussen kun je wel lekker bezig zijn met het werk. De BOL (beroepsopleidende leerweg) is meer theoretisch gericht. De lesstof wordt tijdens de lesdagen behandeld en daarnaast loop je enkele dagen per week stage. Zowel de BOL als de BBL- variant wordt intern bij Ter Weel verzorgd, dus er zijn geen lessen bij Scalda.

Je moet het zelf doen

Het is erg leerzaam, omdat je met allerlei verschillende leeftijden door elkaar zit. Er zijn starters zoals Zoë en ook zij-instromers. Van de eerste acht studenten in de klas bij Zoë zijn er uiteindelijk drie over. Op de vraag waarom leerlingen uitvallen, zegt Zoë: “Je moet het zelf doen.” Het kan te maken hebben met het wennen aan de opleiding, maar het kan ook aan de cursisten liggen. Enkele aanwijsbare punten waarop iemand zou kunnen afhaken: er is een verkeerde beroep gekozen, er is geen eigen initiatief getoond of er zijn niet genoeg vragen gesteld.

De tovertafel

De tovertafel, dat was echt een leuke opdracht met technologie in de zorg.” Zoë deed deze opdracht tijdens haar stage bij een PG-afdeling. De tafel met bewegende beelden geeft een enorme interactie met de cliënten. “Ze krijgen er zoveel plezier van, ze worden er echt blij van.” Dezelfde ervaring deed Zoë op met de crdl (zo schrijf je dat echt, dit is geen spelfout). Dat is een apparaat dat muziek afspeelt bij aanraking.

Na de ZPO

Na op verschillende afdelingen gewerkt te hebben, had het verzorgingshuis voor Zoë de voorkeur. Na haar diplomering heeft ze een tijdje gewerkt bij Sint Maarten in de Groe. Nu werkt ze ergens anders. Zoë: “Ik wil nog verder studeren voor verpleegkunde MBO 4. Dit kan ik nu binnen twee jaar doen!”

Door: Matthijs Mol en Andries van der Kaaden
Redactie: Lucia van Driel

Meer informatie over de ZPO

Omhoog