Training de leercoach

In deze training leren docenten verschillende methoden van leercoaching en gaan zij direct met deze methoden aan de slag.

De student is steeds meer eigenaar van zijn eigen leerproces en dient hierover regie te kunnen voeren. Een proactieve houding om zelfgestuurd en toekomstbestendig te blijven leren en werken zijn in de maatschappij van nu en morgen onmisbaar.

De leercoach geeft betekenis aan dit proces hij begeleidt zijn studenten om zelfsturend te denken en te handelen zodat zij eigenaar durven te worden van hun eigen leerproces en hierin zelfregulerend kunnen zijn. Hierdoor krijgt de student grip op hóe hij leert, wíe hij is (wil zijn) en welke keuzes hij maakt.

    Deze training zorgt ervoor dat docenten up to date zijn, beschikken over actuele kennis voor het onderwijs van nu en morgen!

    De inhoud van de training:

    Programma : vijf bouwstenen in vijf dagdelen

    1. Leren, coachen en de rol van leercoach, bouwen aan vertrouwen

    • De zesde rol en de rol van ontwerper van een zelfregulerende leeromgeving
    • Praktijkprincipes van de leercoach en leercoaching
    • Leren met executieve functies en de verschillende vormen van coachen
    • Praktijkopdracht en persoonlijk leerdoel

    2. Didactisch coachen, bouwen aan zelfsturing

    • Zelfsturing ontwikkelen m.b.v. ontwikkelen van metacognitieve vaardigheden
    • Inzetten van metacognitieve vaardigheden.
    • Didactische gespreksvaardigheden als feedup, feedback en feedforward geven

    3. Pedagogisch coachen, bouwen aan zelfcontrole

    • Pedagogisch coachen op affectieve vaardigheden en zelfcontrole
    • Coachen op een growth mindset en zelfdeterminatie
    • Versterken van executieve functies (inhibitie) voor zelfcontrole en zelfbeheersing

    4. Coachen op zelfregulatie, bouwen aan zelfregulerend leren

    • Het ontwerpen en organiseren van een zelfregulerende leeromgeving
    • Eigenaarschap: persoonlijke leerdoelen stellen en monitoren
    • Rubrics ontwikkelen voor zelfbeoordeling

    5. Zelfsturing op je loopbaan als leercoach en blijvend leren

    • Zelfregulering, dé 21e eeuwse vaardigheid om te blijven leren
    • Effectieve gespreksvaardigheden van de leercoach
    • Zelfprofilering, de 6e loopbaancompetentie. Toon uw ontwikkeling als leercoach aan

    De trainer:

    De training wordt gegeven door een docent van CPS Onderwijsontwikkeling en advies. De trainers van CPS hebben een WO opleidingsniveau, zijn ervaringsdeskundig op het gebied van leren,lesgeven en leiderschap, hebben theoretische en praktische kennis.

    Data en locatie:

    De training bestaat uit 5 dagdelen van 14.00 uur tot 17.30 uur.

    De data zijn:

    • 4 juni 2019
    • 27 juni 2019
    • 5 september 2019
    • 10 oktober 2019
    • 14 november 2019

    Docenten ervaren hoe de leercoach de student in zijn leergedrag kan versterken. En ontdekken en ontwikkelen: 

    • Een effectief blijvend gedragsrepertoire (kennis en vaardigheden) met betrekking tot leercoachen.

    • Een mindset die nodig is om studenten effectief te coachen in hun leer- en loopbaanproces.

     

    We helpen u graag

    De Academie is een onderdeel van de dienst Human Resources Management.  De activiteiten van De Academie worden uitgevoerd door Sandra Bilderbeek en Miriam Boxman. Heb je een suggestie voor een training of een vraag? Neem dan contact op via: [email protected].

    Sandra Bilderbeek, HRM Adviseur

    ma. t/m vrij. 8.30 - 16.30 uur

    0118- 55 87 65 / 06 - 41 65 82 48

    Miriam Boxman, Managementassistent
    ma. 8.30 -16.30 uur / di. en do. 8.30 - 14. 30 uur
    wo. 8.30 - 11.30 uur / vrij. 8.30 - 13.30 uur

    0118 - 55 89 08