In deze training leren docenten verschillende methoden van leercoaching en gaan zij direct met deze methoden aan de slag.
De student is steeds meer eigenaar van zijn eigen leerproces en dient hierover regie te kunnen voeren. Een proactieve houding om zelfgestuurd en toekomstbestendig te blijven leren en werken zijn in de maatschappij van nu en morgen onmisbaar.
De leercoach geeft betekenis aan dit proces hij begeleidt zijn studenten om zelfsturend te denken en te handelen zodat zij eigenaar durven te worden van hun eigen leerproces en hierin zelfregulerend kunnen zijn. Hierdoor krijgt de student grip op hóe hij leert, wíe hij is (wil zijn) en welke keuzes hij maakt.
Deze training zorgt ervoor dat docenten up to date zijn, beschikken over actuele kennis voor het onderwijs van nu en morgen!
De inhoud van de training:
Programma : vijf bouwstenen in vijf dagdelen
1. Leren, coachen en de rol van leercoach, bouwen aan vertrouwen
- De zesde rol en de rol van ontwerper van een zelfregulerende leeromgeving
- Praktijkprincipes van de leercoach en leercoaching
- Leren met executieve functies en de verschillende vormen van coachen
- Praktijkopdracht en persoonlijk leerdoel
2. Didactisch coachen, bouwen aan zelfsturing
- Zelfsturing ontwikkelen m.b.v. ontwikkelen van metacognitieve vaardigheden
- Inzetten van metacognitieve vaardigheden.
- Didactische gespreksvaardigheden als feedup, feedback en feedforward geven
3. Pedagogisch coachen, bouwen aan zelfcontrole
- Pedagogisch coachen op affectieve vaardigheden en zelfcontrole
- Coachen op een growth mindset en zelfdeterminatie
- Versterken van executieve functies (inhibitie) voor zelfcontrole en zelfbeheersing
4. Coachen op zelfregulatie, bouwen aan zelfregulerend leren
- Het ontwerpen en organiseren van een zelfregulerende leeromgeving
- Eigenaarschap: persoonlijke leerdoelen stellen en monitoren
- Rubrics ontwikkelen voor zelfbeoordeling
5. Zelfsturing op je loopbaan als leercoach en blijvend leren
- Zelfregulering, dé 21e eeuwse vaardigheid om te blijven leren
- Effectieve gespreksvaardigheden van de leercoach
- Zelfprofilering, de 6e loopbaancompetentie. Toon uw ontwikkeling als leercoach aan