Leidinggevende travel & hospitality

  • Niveau 4

Je bent het visitekaartje van het bedrijf en geeft op een gastvrije manier informatie aan de gasten. Als medewerker in de toeristische sector heb je een sterke servicegerichte en commerciële houding. Je werkt in een frontoffice functie. Dit kan bij een (internationaal) hotel, recreatiebedrijf, camping, vakantiepark, of bij een bedrijf dat gericht is op het geven van toeristische informatie en verkopen van (reis)producten. Het is jouw taak om voor klanten juist díe activiteit te zoeken die perfect past bij hun wensen. Je verbindt producten en diensten van de organisatie aan de wensen klanten/gasten.

Natuurlijk spreek je je vreemde talen om te komen tot commerciële dienstverlening in een internationaal beroep. Je bent gastvrij, communicatief, enthousiast, sociaal en benut commerciële kansen. Je hebt probleemoplossend vermogen en bent creatief en flexibel. Je bent op de hoogte van trends en ontwikkelingen. Je kunt keuzes maken welk wervingsmiddel je inzet in het verkoopproces. Je legt contact met potentiële klanten/gasten via verschillende commerciële kanalen. Je promoot producten en diensten online en offline. Je hebt hart voor de zaak en oog voor de gasten.

Toevoegen aan je favorieten
  • scalda drop
    Je bent ambitieus, avontuurlijk en sociaal en je vindt het niet erg om te werken als anderen vakantie hebben. Kies van voor de opleiding Travel & Hospitality!

Leerjaar 1: Oriëntatie op het werkveld - Het eerste leerjaar van de opleiding Travel & Hospitality krijg je een brede oriëntatie op het werken in de toeristische branche. Je gaat namelijk kennis maken met beide vakgebieden. Naast theorielessen en gastcolleges op school organiseren we regelmatig praktijkdagen waarbij we de theorie in de praktijk gaan bekijken. Dit doen we doormiddel van bedrijfsbezoeken in en rondom zeeland om zo een goed beroepsbeeld te krijgen van het werken in de toerismebranche. Op deze dag ga je aan de slag met verschillende opdrachten die te maken hebben met het profiel leisure of travel, zodat je na leerjaar 1 een goede keuze kunt maken waarin je je verder wilt specialiseren. Hospitality blijft – ongeacht de specialisatie -  gedurende de gehele opleiding de rode draad, waarin we aan de slag gaan met gastenontvangst, communicatie, doelgroepen en werkvelden binnen het toerisme, trends en nog veel meer.

Ook gaan we aan de slag met verschillende projecten zoals bijvoorbeeld Serious Request, Koningsspelen en NL doet. Ook zijn er projecten waarbij je voorzichtig mag oefenen met het leidinggeven aan een groep. Daarnaast vinden we algemene ontwikkeling als rekenen, burgerschap, digitale vaardigheden en je talen (Nederlands, Engels, Duits en Frans of Spaans) ook belangrijk zodat je goed bent voorbereid op je toekomst.

We delen de klassen in op niveau en resultaten van de vooropleiding. Tijdens het eerste leerjaar loop je een oriënterende stage. Houd er rekening mee dat deze ook tijdens de zomervakantie kan plaatsvinden. 

Leerjaar 2: Aan de slag voor het werkveld - Vanaf het tweede leerjaar start de specialisatie in de richting van Leidinggevende travel & hospitality. We verdiepen ons op het gebied van hospitality en je ontwikkelt een aantal belangrijke skills die je verder helpen als leidinggevende.

In het tweede jaar vindt er ook een verdieping plaats op het gebied van je gekozen profiel Travel. Na de stage in het eerste jaar heb je meestal de smaak te pakken en wil je het liefst direct aan de slag in het leuke werkveld van het toerisme. We gaan dan ook vanaf dit jaar op een andere manier aan de slag met het aanleren en het verdiepen van je kennis en kunde. Net zoals in het echte werkveld alles met elkaar te maken heeft, ga je in het tweede jaar bij de beroepsgerichte vakken aan de slag met integrale opdrachten, waarbij de verschillende vakken samenkomen in een werkopdracht voor een aantal weken. De opdracht wordt gekoppeld aan een bedrijf binnen het toerisme en wordt ook werkelijk uitgewerkt en uitgevoerd voor hen. Zo blijft het werkveld altijd een stukje bij je en leer je steeds meer vaardigheden voor je toekomstige beroep.

Je krijgt daarnaast ook Nederlands, rekenen, Burgerschap, Engels, Duits en de keuze Frans of Spaans. Gedurende de zomerperiode loop je stage. Bij interesse in een internationale stage is het verstandig dit te doen tussen leerjaar 2 en 3.

Leerjaar 3: In het laatste leerjaar verdiep je je verder in het leidinggeven. We gaan aan de slag met het voorbereiden op je examens. Je krijgt les in travel, hospitality en algemene vakken. We stomen je klaar voor een baan in het werkveld of doorstroom naar het hbo.

Tijdens het laatste schooljaar loop je gedurende het schooljaar stage.

Keuzedelen 2018 / 2019
Als onderdeel van deze opleiding kun je één of meer keuzedelen volgen. Binnen deze opleiding worden op dit moment de volgende keuzedelen aangeboden:

  • Spaans in de beroepscontext A2
  • Frans in de beroepscontext A2
  • Duits in de beroepscontext B1
  • Digitale vaardigheden gevorderd

Je kunt ook een keuzedeel volgen dat door een andere opleiding wordt aangeboden. Hiervoor moet je een verzoek indienen.  Voorwaarde is dat er geen overlap is met de opleiding die je volgt, en dat het voor Scalda praktisch gezien mogelijk is om dit te organiseren (bijvoorbeeld vanwege het lesrooster).

Tijdens je opleiding word je hierover nader geïnformeerd.

scalda drop
  • Het oordeel van onze studenten over onze docenten van deze opleiding

    4

    Dit oordeel komt uit de JOB-monitor (Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs). 
    1 = heel slecht, 5 = uitstekend

Als je toegelaten wilt worden voor deze opleiding dien je:

  • in het bezit te zijn van een vmbo-k, g of t diploma of;
  • in het bezit te zijn van een mbo-diploma niveau 3 of;
  • in het bezit te zijn van een overgangsbewijs naar havo 4 of vwo 4.

Kerncompetenties
Competenties die belangrijk zijn voor deze opleiding zijn:

  • leidinggevende capaciteiten en teamplayer
  • commerciële instelling
  • plannen en organiseren
  • contactuele en sociale vaardigheden
  • mondelinge uitdrukkingsvaardigheid
  • flexibiliteit
  • initiatief
  • ondernemend.
scalda drop
  • Het oordeel van onze studenten over onze docenten van deze opleiding

    4

    Dit oordeel komt uit de JOB-monitor (Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs). 
    1 = heel slecht, 5 = uitstekend

Om je inzicht te bieden in de financiële kant van deze opleiding, tref je hieronder een specificatie aan van de opleidingskosten. Naast het wettelijk geregelde lesgeld gaat het daarbij om de aanschaf van onderwijsbenodigdheden en andere schoolkosten. Een gespecificeerde beschrijving van de kosten vind je in onderstaand PDF bestand.

Download kostenoverzicht 1ste, 2de en 3de leerjaar (PDF)

Download kostenoverzicht overige leerjaren crebo 94071 (PDF)

Download kostenoverzicht overige leerjaren crebo 94100 (PDF)

scalda drop
  • Het oordeel van onze studenten over onze docenten van deze opleiding

    4

    Dit oordeel komt uit de JOB-monitor (Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs). 
    1 = heel slecht, 5 = uitstekend

Na de opleiding kun je gaan werken in de toeristische sector, of kun je verder leren op een hoger niveau. Voor doorstroom naar het hbo geldt dat er alleen direct sprake van een toelatingsrecht tot het hbo is wanneer de huidige opleiding en de toekomstige opleiding op elkaar aansluiten. 

scalda drop
  • Het oordeel van onze studenten over onze docenten van deze opleiding

    4

    Dit oordeel komt uit de JOB-monitor (Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs). 
    1 = heel slecht, 5 = uitstekend

Podium 15 Middelburg

Vul een straat- en plaatsnaam in om een routebeschrijving te maken naar onze locatie.