Commercieel medewerker

  • Niveau 3

Als commercieel medewerker ben je klantvriendelijk en moet je goed kunnen luisteren. Je werkt op de verkoopafdeling van een groot- midden of kleinbedrijf. Je kunt ook werkzaam zijn in een contactcenter. De vaardigheden die je die je nodig hebt zijn: onderhandelen, advies geven en een offerte opstellen en verwerken. Voor een baan in de binnendienst zal je veel met de computer werken. Als buitendienstmedewerker ben je juist veel op pad. Het onderhouden van klantrelaties is zeer belangrijk om commerciële activiteiten goed te kunnen uitvoeren.

Toevoegen aan je favorieten
  • scalda drop
    Commercieel en klantvriendelijk zijn, zijn de belangrijkste eigenschappen voor dit beroep. Iets voor jou?

Leerjaar 1: In het eerste leerjaar van de opleiding Commercieel medewerker leer je vooral de basis van het vak. Je maakt kennis met commerciële vakken zoals sales, marketing en bedrijfseconomie. Daarnaast vinden we algemene ontwikkeling als taal, rekenen en burgerschap ook belangrijk zodat je goed bent voorbereid op je toekomst.

Al vanaf het eerste jaar loop je een oriënterende stage in periode 3. 

Leerjaar 2: In het tweede leerjaar verdiep je je in het werken als commercieel medewerker. Je krijgt onder andere les in bedrijfseconomie. Je ontwikkelt een aantal belangrijke skills die je verder helpen als toekomstig (junior) accountmanager.

Ook in het tweede leerjaar krijg je les in Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap.

Als je toegelaten wilt worden voor deze opleiding dien je in het bezit te zijn van:

  • een vmbo-k, -g of -t diploma of;
  • een overgangsbewijs naar havo 4 of vwo 4 of;
  • een mbo-diploma niveau 2.

Kerncompetenties
Competenties die belangrijk zijn voor deze opleiding zijn:

  • contactuele vaardigheden,
  • dienstverlenende instelling,
  • mondelinge uitdrukkingsvaardigheid,
  • overtuigingskracht en plannen en
  • organiseren.

Intake
Wanneer je bent aangemeld voor de opleiding, nodigen we je uit voor een intakegesprek. Hieraan voorafgaand hebben jij en je mentor of schooldecaan het Digitaal Doorstroomdossier (DDD) ingevuld. Daarnaast vragen wij je, voorafgaand aan het intakegesprek, een aanvullend vragenformulier in te vullen over je motivatie voor de gekozen opleiding. In het intakegesprek staat jouw keuze voor de opleiding centraal, evenals de wijze waarop wij je zo goed mogelijk kunnen helpen je mbo-diploma te behalen.

Om je inzicht te bieden in de financiële kant van deze opleiding, tref je hieronder een specificatie aan van de opleidingskosten. Naast het wettelijk geregelde lesgeld gaat het daarbij om de aanschaf van onderwijsbenodigdheden en andere schoolkosten. Een gespecificeerde beschrijving van de kosten vind je in onderstaand PDF bestand.

Download kostenoverzicht (PDF)

Na je opleiding kun je gaan werken als commercieel medewerker binnen of buitendienst, of als contactcentermedewerker. Je kunt ook doorstromen naar het tweede jaar van de opleiding Junior accountmanager of Medewerker marketing en communicatie op niveau 4.

Podium 15 Middelburg

Vul een straat- en plaatsnaam in om een routebeschrijving te maken naar onze locatie.