Commercieel medewerker

  • Niveau 3

Als commercieel medewerker ben je klantvriendelijk en moet je goed kunnen luisteren. Je werkt op de verkoopafdeling van een groot- midden of kleinbedrijf. Je kunt ook werkzaam zijn in een contactcenter. De vaardigheden die je die je nodig hebt zijn: onderhandelen, advies geven en een offerte opstellen en verwerken. Voor een baan in de binnendienst zal je veel met de computer werken. Als buitendienstmedewerker ben je juist veel op pad. Het onderhouden van klantrelaties is zeer belangrijk om commerciële activiteiten goed te kunnen uitvoeren.

Toevoegen aan je favorieten
  • scalda drop
    Commercieel en klantvriendelijk zijn, zijn de belangrijkste eigenschappen voor dit beroep. Iets voor jou?

Leerjaar 1: In het eerste leerjaar van de opleiding Commercieel medewerker leer je vooral de basis van het vak. Je maakt kennis met commerciële vakken zoals sales, marketing en bedrijfseconomie. Daarnaast vinden we algemene ontwikkeling als taal, rekenen en burgerschap ook belangrijk zodat je goed bent voorbereid op je toekomst.

Al vanaf het eerste jaar loop je een oriënterende stage in periode 3 en 4. 

Leerjaar 2: In het tweede leerjaar verdiep je je in het werken als commercieel medewerker. Je krijgt onder andere les in bedrijfseconomie. Je ontwikkelt een aantal belangrijke skills die je verder helpen als toekomstig (junior) accountmanager.

Ook in het tweede leerjaar krijg je les in Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap.

In het tweede leerjaar voer je tijdens je stage stageopdrachten en praktijkexamens uit die je vanuit school gekregen hebt. Uiteraard loop je ook nog mee in het bedrijf waar je stage loopt.

In Zeeuws-Vlaanderen kun je deze opleiding volgen in de praktijkroute. In Middelburg kun je de reguliere variant volgen. Een opleiding volgen in de Praktijkroute betekent dat je vanaf dag één aan de slag gaat in de praktijk en daar een BOL-opleiding volgt. Je wordt gecoacht door een coach van Scalda en een praktijkopleider van het bedrijf. Meer informatie vind je op de opleidingspagina van de praktijkroute of meld je direct aan voor deze opleiding bovenin deze pagina.

Keuzedelen
Als onderdeel van deze opleiding kun je één of meer keuzedelen volgen. Binnen deze opleiding worden op dit moment de volgende keuzedelen aangeboden:

*          ARBO, kwaliteitszorg en hulpverlening geschikt voor niveau 3
*          Digitale vaardigheden gevorderd
*          Duits in de beroepscontext A2
*          Duurzaamheid in het beroep C
*          Frans in de beroepscontext A2
*          Internationaal I: bewustzijn (interculturele) diversiteit
*          Ondernemend gedrag (geschikt voor niveau 3 en 4)
*          Online marketing en het toepassen van e-commerce
*          Verdieping Visual Merchandising
*          Rekenen 3F

Je kunt ook een keuzedeel volgen dat door een andere opleiding wordt aangeboden. Hiervoor moet je een verzoek indienen.  Voorwaarde is dat er geen overlap is met de opleiding die je volgt, en dat het voor Scalda praktisch gezien mogelijk is om dit te organiseren (bijvoorbeeld vanwege het lesrooster).

Tijdens je opleiding word je hierover nader geïnformeerd.

Als je toegelaten wilt worden voor deze opleiding dien je in het bezit te zijn van:

  • een vmbo-k, -g of -t diploma of;
  • een overgangsbewijs naar havo 4 of vwo 4 of;
  • een mbo-diploma niveau 2.

Kerncompetenties
Competenties die belangrijk zijn voor deze opleiding zijn:

  • contactuele vaardigheden,
  • dienstverlenende instelling,
  • mondelinge uitdrukkingsvaardigheid,
  • overtuigingskracht en plannen en
  • organiseren.

Om je inzicht te bieden in de financiële kant van deze opleiding, tref je hieronder een specificatie aan van de opleidingskosten. Naast het wettelijk geregelde lesgeld gaat het daarbij om de aanschaf van onderwijsbenodigdheden en andere schoolkosten. Een gespecificeerde beschrijving van de kosten vind je in onderstaand PDF bestand.

Download kostenoverzicht (PDF)

Na je opleiding kun je gaan werken als commercieel medewerker binnen of buitendienst, of als contactcentermedewerker. Je kunt ook doorstromen naar het tweede jaar van de opleiding Junior accountmanager of Medewerker marketing en communicatie op niveau 4.

Podium 15 Middelburg

Vul een straat- en plaatsnaam in om een routebeschrijving te maken naar onze locatie.