Assistant Business Services

Niveau 2

Als Assistant Business Services ben je werkzaam op een administratieve afdeling van een bedrijf of instelling. Jij bent de steunpilaar waar iedereen een beroep op kan doen. Je voert ondersteunende administratieve taken uit. Als medewerker secretariaat en receptie houd je je bezig met het behandelen, verwerken en archiveren van post en e-mails en het verwerken van teksten en bestandsgegevens. Je maakt de uitgaande post klaar voor verzending. Tot je taak behoort ook het bijhouden van een agenda waarin je de afspraken met opdrachtgevers vastlegt en misschien ook aanpast. Je voert in een computersysteem allerlei administratieve gegevens in. Je zorgt ervoor dat deze gegevens op een overzichtelijke en betrouwbare manier worden opgeslagen. Je neemt telefoongesprekken aan, geeft de gevraagde informatie en verbindt eventueel door naar andere medewerkers in het bedrijf. Je staat ook in voor het ontvangen en aanmelden van bezoekers.

Leerjaar 1: In het eerste leerjaar van de opleiding Assistant Business Services krijg je les in het verzorgen van correspondentie en de ingaande en uitgaande post, het in ontvangst nemen van goederen, beheren van een agenda en het gebruik van een regeringssysteem. Daarnaast vinden we algemene ontwikkeling als taal, rekenen en burgerschap ook belangrijk zodat je goed bent voorbereid op je toekomst.

In het eerste jaar loop je twee dagen per week stage tijdens periodes 3 en 4.

Leerjaar 2: In het tweede leerjaar verdiep je je in het ontvangen van bezoekers, het af handelen van telefoongesprekken en het invullen van eenvoudige formulieren en het invoeren van administratieve gegevens in een geautomatiseerd systeem. Ook in het tweede leerjaar krijg je naast de beroepsgerichte vakken les in Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap.

Je loop het volledige tweede leerjaar twee dagen per week stage.

Keuzedelen
Als onderdeel van deze opleiding kun je één of meer keuzedelen volgen. Binnen deze opleiding worden op dit moment de volgende keuzedelen aangeboden:

  • Ondernemend gedrag (geschikt voor niveau 3 en 4)
  • Duits A1/A2 in het beroepsonderwijs
  • Financiële administratie niveau 2 doorstroom

Je kunt ook een keuzedeel volgen dat door een andere opleiding wordt aangeboden. Hiervoor moet je een verzoek indienen.  Voorwaarde is dat er geen overlap is met de opleiding die je volgt, en dat het voor Scalda praktisch gezien mogelijk is om dit te organiseren (bijvoorbeeld vanwege het lesrooster).

Tijdens je opleiding word je hierover nader geïnformeerd.

Als je toegelaten wilt worden tot deze opleiding dien je in het bezit te zijn van:

  • een vmbo-b diploma of;
  • een mbo-diploma niveau 1 (Entreeopleiding).

Als je toegelaten wilt worden tot de BBL-opleiding dien je daarnaast in het bezit te zijn van:

  • een dienstverband van minimaal 24 uur bij een erkend leerbedrijf.

Als je toegelaten wilt worden tot de Praktijkroute dien je:

  • een voorlichting van de Praktijkroute bij te wonen voor je intakegesprek.

Kerncompetenties
Competenties die belangrijk zijn voor deze opleiding zijn:

  • contactuele vaardigheden
  • flexibiliteit
  • nauwkeurigheid
  • samenwerken
  • zorgvuldigheid

Om je inzicht te bieden in de financiële kant van deze opleiding, tref je hieronder een specificatie aan van de opleidingskosten. Naast het wettelijk geregelde lesgeld gaat het daarbij om de aanschaf van onderwijsbenodigdheden en andere schoolkosten. Een gespecificeerde beschrijving van de kosten vind je in onderstaand PDF bestand.

Download kostenoverzicht (PDF)

Na het behalen van je diploma kun je gaan werken als Assistant Business Services (secretarieel medewerker). Je kunt ook doorstromen naar een vervolgopleiding op niveau 3.

Routebeschrijving
Vul hieronder je vertrekpunt in en maak een routebeschrijving naar onze locatie.

Omhoog