Student aan het woord: ”Ik leg de lat steeds wat hoger voor mezelf”

Dylan van Hurck, student ICT in de Crossover Leeromgeving
20 maart, 2020
Dylan van Hurck

Dylan van Hurck, één van de deelnemers aan de Crossover Leeromgeving van Scalda Techniek, Logistiek en ICT rond momenteel zijn opleiding ICT beheerder af. Een half jaar lang participeerde hij in de Cross-over Leeromgeving, waarbij hij met een innovatie opdracht aan de slag ging, binnen een multidisciplinair team. Projectleider Rebecca Boelens ging met hem in gesprek over zijn achtergrond en zijn ervaringen.

Kun je iets vertellen over jezelf?

“Na het volgen van een VMBO kader opleiding op het Zeldenrust College twijfelde ik over mijn vervolgopleiding op het MBO. Ik was altijd al bezig met ICT, maar ik wist nog niet welke kant ik op wilde. Door mijn hobby fotografie leek mediavormgeving mij wel wat, maar ook de ICT beheerder opleiding was een optie. En dat is het geworden!”

“Ik zie een enorm verschil tussen hoe ik binnenkwam op de opleiding en hoe ik nu functioneer. Naast de ICT vaardigheden heb ik een heel parcours afgelegd als het gaat om, zo noem ik het maar, de ‘hospitality’ kant van het beroep: de sociale vaardigheden, de werkhouding die je nodig hebt om met klanten om te gaan, maar ook om zelfstandig resultaatgericht te kunnen werken in teamverband.”

Wat maakt volgens jou dat je zoveel gegroeid bent?

Ik had voor mezelf ideeën die ik heb omgezet naar leerdoelen. Mijn visie is dat ICT een middel is om een doel te bereiken. Ik merk vaak dat wat oudere of minder technische gebruikers van ICT producten wat weerstand hebben als het om technologie gaat. Ik zie voor mezelf dan een ‘consultant’ rol weggelegd: Ik probeer met behulp van uitleg de gebruiker de mooie kanten van het product te laten zien. Ik heb op basis van deze gesprekken en situaties eigenlijk mijn eigen koers ontwikkeld.Ik ben perfectionistisch van aard en denk erg veel na over wat ik doe, hoe dat uitpakt en waar dat vandaan komt. Mijn doorzettingsvermogen heb ik van huis uit meegekregen. Ik wil er altijd het beste uithalen en probeer altijd oplossingsgericht te denken.”

Hoe ben je in de Cross-over Leeromgeving terecht gekomen?

“Ik hoorde erover via mijn coach, een maand voor het zou starten en was aanvankelijk sceptisch. Het was iets nieuws en ik was heel benieuwd hoe dat zou gaan lopen. Ik stond voor de afweging: ga ik deelnemen aan een nieuwe leeromgeving die nog gebouwd moet worden of focus ik me volledig op het examen wat dit jaar op de rol staat?  Ik was echter al bezig met een ander keuzedeel en via de zelfreflectie had ik nog leerpunten, zoals feedback leren geven en dingen uit handen geven. Ik wilde daarom kijken hoe je een team kunt laten draaien. Daarvoor was het team in de Cross-over Leeromgeving ideaal. Ik kende de andere leden niet en kon hier dus zonder voorkennis of geschiedenis instappen.”

Wat is de meerwaarde van de Cross-over Leeromgeving?

“Ik heb ervaren dat projectmatig werken eigenlijk op meerdere manieren mogelijk is. Bij behapbare vraagstukken werkt de traditionele zogenaamde ‘waterval’ methodiek. Maar bij complexere vraagstukken gericht op innovatie en meerdere disciplines die betrokken zijn heb je als team met elkaar andere dingen te doen. Ik vond de agile filosofie die werd geïntroduceerd bruikbaar en heb deze verwerkt in mijn andere projecten. Als de scope van een opdracht namelijk vaak wijzigt, moet je blijven inspelen op de wensen van die klant.”

Wat heeft de Crossover Leeromgeving je persoonlijk gebracht?

“Ik wil het beste uit mezelf en anderen halen, maar hoe doe je dat? Hoe werkt dat als je in de aansturing zit? Mijn projectteam had weinig voorkennis over projectmanagement. Meerdere opzetjes waren mogelijk. Je kunt hiërarchisch werken met één of twee verantwoordelijken, maar je kunt ook iedereen evenveel verantwoordelijkheid geven en het werk onder elkaar verdelen. Wat ik zie is dat één die er boven staat eigenlijk niet werkt. Aan de andere kant zag ik bij andere projectteams waar het minder goed ging, dat er geen leiderschap aanwezig was. Volgens mij is het toch beter om te werken met verantwoordelijkheidsgebieden. We hebben scrum als framework toegepast , dan is er een scrummaster die de coördinatie doet en het overzicht bewaakt. De rol van de product owner is bedoeld om de klantwensen te bewaken en bijgevolg ook de communicatie met de klant te doen. Elk teamlid beslist mee tijdens het proces, maar heeft ook specifieke taken die hij of zij moet uitvoeren.”

Wat vond je het moeilijkst?

“Mensen die deadlines niet nakomen. Het is dan zaak om op gepaste manier iedereen aan te spreken op zijn of haar verantwoordelijkheid. We zijn tenslotte allemaal studenten in zo’n team. Elkesprint was er een andere sprintmaster. Zo ervaarde iedereen de rol en de verantwoordelijkheid die komt kijken bij een project.”

Heb je volgens jou voordelen als ICT student om in zo’n Crossover Leeromgeving te stappen?

“Wij zijn in onze eigen leeromgeving gewend om projectmatig te werken en veel aandacht te hebben voor het proces. Wij doen enkel projecten met klanten, dus ook omgaan met klanten was voor ons niet nieuw. Het werkt ook beter als je een coach hebt die prikkelende vragen stelt en je uitdaagt om zelf op zoek te gaan, dan als de leraar voor de klas staat en zegt wat je moet doen. Je krijgt een ander soort relatie met je docent. Een leraar voor de klas geeft informatie door. Dan zie je die niet als iemand die jou eigenlijk kan helpen. Je moet allebei echt wel harder werken: Jij moet zelf op zoek naar antwoorden en de coach moet in staat zijn om jou te observeren en aanknopingspunten te grijpen om je te prikkelen. Maar zoveel mogelijk vragen stellen en doorvragen is toch iets waar de ene coach meer ervaring in had dan de ander.”

Ik begreep dat jij ook een trainingsspel hebt ontwikkeld naar aanleiding van de Crossovers?

“Dat is zo’n voorbeeld van de verbinding maken tussen een eigen leerdoel- ambitie en de kansen die zich voordoen. Dit trainingsspel vormde de basis voor één van mijn examens. Ik nam deel aan de agile training in spelvorm en ik zag kansen om voor de studenten een verbeterde variant te maken. Mijn wens was om iedereen enthousiast te krijgen, om te werken volgens de agile principes. Er ligt nu een agile trainingsspel waarmee groepen aan de hand van lego kennismaken met agile work en scrum. Ik hoop dat dit bijdraagt aan een toekomst waarin over vijf jaar er een goed lopend systeem is om alle studenten zo te leren werken.”

Waarom is het belangrijk volgens jou om te investeren op agile werken?

“Later in het bedrijf krijg je te maken met een veranderende scope, omdat iets niet werkt of omdat de opdrachtgever toch iets anders wilt.. Er is steeds meer overlap tussen bijvoorbeeld Elektrotechniek en ICT. De banen zijn aan het veranderen. Zowel technische vakkennis in huis hebben als beschikken over competenties die een samenwerkingsproces bevorderen lijkt me handig. Ik zie het als een leermodel waarin je straks ervaren studenten hebt die het de andere studenten weer kunnen uitleggen.”

Een laatste advies voor de betrokken Crossover Coaches?

“Blijf hier hart voor hebben. De betrokkenheid van een docent maakt het grootste verschil. En als iedereen in zijn kracht zit, dan komt het vast goed.”