Scalda start Praktijkroute Horeca

25 oktober, 2018

Scalda start vanaf januari 2019 met de Praktijkroute Horeca op Walcheren. De Praktijkroute Horeca houdt in dat studenten die geïnteresseerd zijn in een horeca-opleiding kunnen starten aan een leertraject waarin ze vanaf dag één aan de slag gaan in de praktijk en niet meer op een schoollocatie komen. De studenten worden in het bedrijf gecoacht door een docent van Scalda en een praktijkopleider van de organisatie.

Twaalf bedrijven uit het kustgebied van Walcheren vormen samen met Scalda een cluster waarin de eerste Praktijkroute Horeca gerealiseerd wordt. De student wordt als ‘medewerker in opleiding’ in een van de participerende leerbedrijven geplaatst en gaat daar aan de slag als kok of gastheer/gastvrouw. De studenten van de Praktijkroute Horeca leren op de werkvloer en kunnen gebruik maken van lessen die bij hun leerbedrijf door docenten van Scalda worden gegeven.

De deelnemende bedrijven en Scalda dragen door de start van de Praktijkroute Horeca bij aan een oplossing voor het nijpende arbeidstekort in de horeca in Zeeland. Mensen die praktijkgericht zijn en graag direct de handen uit de mouwen steken kunnen door de Praktijkroute Horeca toch een diploma op niveau 2 of 3 halen zonder nog op een schoollocatie te komen. De Praktijkroute Horeca is daardoor dus ook geschikt voor mensen die zich willen omscholen, herintreders en vijftigplussers die zichzelf niet meer in de traditionele schoolbanken zien zitten. De studenten zijn overigens niet in dienst van het leerbedrijf, ze volgen een zogenaamde BOL-opleiding. Er is wel sprake van een opleidingsvergoeding.

De Praktijkroute Horeca op Walcheren is een initiatief dat voortkomt uit het Hospitality Pact. In dit pact werken Toeristisch Ondernemend Zeeland, de Zeeuwse gemeenten verenigd in de Arbeidsmarktregio Zeeland, Provincie Zeeland, Scalda en Hogeschool Zeeland samen aan oplossingen voor de krappe arbeidsmarkt in de horeca en recreatiesector in Zeeland.

Leren via een praktijkroute is een nieuwe en moderne vorm van leren die landelijk steeds meer aandacht krijgt. Het biedt studenten verschillende voordelen: er is geen minimumaantal studenten nodig, de student leert op maat hoe het werkelijk gaat in een bedrijf en het is geschikt voor meerdere doelgroepen.

Ook voor bedrijven is deze manier van opleiden aantrekkelijk. Het bedrijf heeft meer invloed op de inhoud van de opleiding. De student is als ‘medewerker in opleiding’ beter en meer betrokken en gemotiveerd.