Kijkje bij de Participatielab route

25 juni 2021
participatielab samenwerking Dethon

Peter Marijs is docent en coach bij de Participatielab route in Terneuzen. In dit interview geeft hij een kijkje in de wereld van de Participatielab route. Daarnaast komt er een student aan bod die zijn ervaring met de Praticipatielab route deelt.

Wat zijn volgens jou de sterke punten van de Participatielab route?
“De goede samenwerking tussen Scalda en het SW-bedrijf Dethon, daardoor kunnen we de juiste begeleiding bieden voor onze studenten. “

Hoe ziet een week er voor jou uit?
“Ik ben coach van twaalf studenten van de Participatielab route. Op maandag en woensdag ga ik langs de verschillende BPV bedrijven voor de stagebezoeken/coach gesprekken. Iedere Participatielab student wordt begeleid op de werkvloer door een praktijkopleider. Zeeuws-Vlaanderen is opgedeeld in drie gedeeltes en ieder gedeelte heeft een trajectbegeleider. Ik rijd op maandag en woensdag vaak door Zeeuws-Vlaanderen voor de gesprekken met de studenten, praktijkopleiders en trajectbegeleiders.

Mijn studenten hebben allerlei verschillende profielen waardoor ik de ene keer bij de Dethon groenvoorziening in Oostburg moet zijn en de andere keer bij een bakkerij in Clinge. Andere stage adressen zijn: Cleaning, PostNL, drukkerij etc. Dit maakt mijn werk heel afwisselend en vind ik het erg leuk om te doen.

Vrijdag is de lesdag voor de studenten en geef ik zes van de acht uur les. Gelukkig hoef ik dat niet alleen te doen, ik heb ook nog een klassen-assistent Sacha en de lessen Nederlands worden door docent Ingrid gegeven. Naast Nederlands krijgen ze burgerschap, LOB, coaching, rekenen, ondernemend gedrag.

We beginnen de lesdag altijd door in te checken hoe iedereen in zijn vel zit. We bespreken de week en of er eventueel bijzonderheden zijn. Daarna kijken we vaak een journaal of een stukje ervan en bespreken wat we gezien hebben. Vervolgens volgen we het rooster met alle bovengenoemde vakken.

Ik probeer afwisselend les te geven door studenten zelfstandig te laten werken aan de opdrachten maar ben een voorstander van de klassikale lessen. Op dinsdag geef ik ook nog les bij de reguliere entree opleiding en op donderdag is mijn studiedag, want ik volg de opleiding tot leraar pedagogiek.”

Hoe verloopt het contact met de studenten?
“Uitstekend, we hebben een super leuke groep. Ik heb mijn best gedaan om een gezellige en prettige sfeer te krijgen waardoor de studenten geen hekel krijgen om naar school te gaan. Dat ze fouten durven te maken en dat we veel lachen maar dat er niemand wordt uitgelachen. Ik heb echt veel lol met de studenten en ben alert op pesten. Dat wordt niet getolereerd.”

Wat vind je het leukste aan je werk?
“Het contact met deze studenten. Ik ben super trots als ze goede punten halen of wanneer ze goed bezig zijn op hun werk. Vaak is dit één van hun eerste succes-ervaringen in hun leven en dan is het mooi om ze te zien stralen en zelfvertrouwen krijgen.”

Student aan het woord

“Mijn naam is Kenneth en ik ben student bij het Participatielab. Ik kom zelf uit de horeca maar omdat ik dat niet kon volgen ivm corona heb ik stage gelopen bij de post.”

Wat zijn volgens jou de sterke punten van de Participatielab route?
“Het zijn aardige leraren en hebben veel tijd voor je. Als je vragen hebt dan kan je ze stellen.”

Hoe verloopt het contact met de docenten?
Heel positief, ze helpen graag en zijn heel zorgzaam. Ze maken graag grapjes en ik mag dat dan ook terug doen. We praten veel maar kunnen ook serieus zijn tijdens de lessen.”

Wat vind je het leukste aan de opleiding?
“Ik vind het leukst van de opleiding de gezelligheid en dat je echt aan jezelf kan werken.”

Omhoog