Kijken over de grenzen van je eigen vakgebied

14 december 2021
overeenkomst sluiten

Bij Scalda Maritiem, ICT en Techniek zijn we drie jaar geleden voor het eerst begonnen met het aanbieden van de Crossovers. Hierin gaan studenten in multidisciplinaire teams aan de slag met innovatie vraagstukken uit het bedrijfsleven, zogeheten Crossover vraagstukken. Deze vraagstukken spelen in op het uitwerken of vinden van een oplossing voor opdrachtgevers, waarbij meerdere vakgebieden nodig zijn om tot die oplossing te komen. Ook dit jaar is er weer een groep studenten van ICT en techniek aan de slag gegaan met diverse vraagstukken. Hier zijn studenten een half jaar een dagdeel per week mee bezig. 

Samen werken aan de oplossing 
Multidisciplinair werken betekent dat studenten leren kijken over de grenzen van het eigen vakgebied, in aanraking komen met verschillende brancheculturen en uitgedaagd worden de toegevoegde waarde van multidisciplinair werken te ontdekken. De studententeams gaan in gesprek met de opdrachtgever en leren contacten onderhouden met een klant. 

Een greep uit de opdrachten waar student aan gewerkt hebben afgelopen jaren: Veilig klompen kunnen maken (Klompenmakerij Traas), Activiteiten voor maakplaatsen in Zeeland (Zeeuwse Bibliotheek), Beveiligingsrobot (Telecom en Security), Proefpaviljoen in een bakfiets (Land en Hand) het maken van een taxatie applicatie (Wooncoach), Het dorp van de toekomst (Twigt-om en de HZ), de Zonneboot (HZ) en Greenport Brouwershaven (Gemeente Schouwen-Duiveland). 

Nog volop uitdagingen 
De Crossover leeromgeving heeft nog diverse uitdagingen. Hoe enthousiasmeer je studenten om ondanks een recente studiekeuze verder te kijken dan het beroep waarvoor je leert? Hoe kunnen we de coaching op de competenties versterken? Hoe richten we de fysieke leeromgeving op school (naast de afspraken met de opdrachtgevers) zo in dat ze creativiteit en ondernemend gedrag stimuleren? Kortom, elk jaar zetten we weer verdere stappen om tot een ideale nieuwe leeromgeving te komen. 

Heb jij een (innovatief) vraagstuk voor onze studenten? 
Een andere uitdaging waar we voor staan is het binnenhalen van (innovatieve) vraagstukken waar onze studenten mee aan de slag kunnen. Want zeg nou zelf, aan een echt project werken is veel leuker dan een schoolopdracht. Voor de volgende periode (februari – juni) zoeken we nog opdrachten die te maken hebben met de volgende vakgebieden: Elektrotechniek, ICT, Mobiliteit (motorvoertuigentechniek) bouw, infra en/of logistiek. 

Wil je meedenken over de ambities rond multidisciplinair leren werken of heb je een idee voor een vraagstuk? Stuur een mail naar [email protected]. Meer informatie over de crossovers vind je op scalda.nl/crossovers.  

Omhoog