Een kijkje in de wereld van de Participatielab route

20 januari, 2021
docent participatielab route

Christine Roelofs-Polinder is docent en coach bij de Participatielab route. Zij geeft de vakken Nederlands en en LOB (loopbaanbegeleiding). Daarnaast coacht zij de kandidaten. In dit interview geeft zij een kijkje in de wereld van de Participatielab route.

Lesdagen en coaching

“Mijn week bestaat uit lesdagen en coaching momenten. Daarnaast houd ik driehoeksgesprekken met de studenten. Dit gebeurt één keer per drie weken met de student en werkgever om een vinger aan de pols te houden. Deze plan ik vaak ’s ochtends voor mijn lessen. Op deze manier kan ik bij de sw-bedrijven bij verschillende afdelingen kijken en stappen werkbegeleiders makkelijker naar je toe. Na deze gesprekken geef ik twee lessen.

Aan het eind van de dag voer ik gesprekken met studenten. Dit zijn vaak mensen die niet zelfstandig zijn en hulp nodig hebben bij diverse zaken zoals het aanvragen van huurtoeslag of bij het bedrijf zelf. Sommige studenten werken namelijk extern. Zo werkt er een student bij Roompot, daar heb ik dan weer contact mee. Mijn werk bestaat dus voor de helft uit lessen verzorgen en voor de andere helft uit contact met bedrijven en organisaties.”

Verschil in achtergrond student

“Het leukste vind ik de afwisseling tussen het contacten met mensen van het sw-bedrijf en het begeleiden van de studenten. Zowel bij De Zuidhoek als Orionis werken we samen met leuke collega’s. Wij als docenten van Scalda voelen ons heel welkom en de organisaties proberen faciliteiten voor ons te regelen. Je leert ook nieuwe mensen kennen.

Je ziet wel verschil tussen de achtergronden van de studenten. Anderstaligen willen bijvoorbeeld heel graag verder leren. Terwijl Nederlandse jongeren in dit traject vaak ontduikers van het schoolsysteem zijn. Persoonlijk ben ik erg gesteld op de anderstalige doelgroep. Ik heb namelijk een achtergrond in de inburgering en een aantal studenten ken ik daar nog van. Ik vind het gewoon fijn dat je voor deze groep zo veel kunt regelen. Zo heb ik iemand geholpen met het aanvragen van huurtoeslag. Ik leer ook veel van het begeleiden van hele jonge mensen (16- tot 18-jarigen). Dit vergt namelijk een hele andere aanpak. Sinds september volg ik de studie leraar pedagogiek, dus daar heb ik tijdens het werk ook profijt van. Het mooie aan dit werk is dat je de ruimte hebt naast het lesgeven om echt iets voor iemand te betekenen. Zo is er een student die nu een vast contract heeft gekregen omdat hij heeft laten zien dat hij graag wil. Dat stimuleert ons als docenten ook, fijn dat ze hun leven weer op de rit hebben.”

Leren in een veilige omgeving

“Het sterkste punt is dat wij binnen het sw-bedrijf zitten, dus bij Orionis, De Zuidhoek en sinds kort bij Dethon. Dit is uit ervaring gebleken. Voor de studenten is dit een veilige omgeving waar ze al bekend zijn. Hier kennen ze iedereen al dus voelen ze zich veilig. Als ze naar een Scalda locatie zouden moeten is dit voor de studenten ook vaak lastig te bereiken. Ze bijvoorbeeld hebben geen vervoersmiddel, of doordat ze moeite hebben met het reizen naar nieuwe locaties.”

Meer informatie over de Participatielab route.