De faciliterende rol van ICT-beheer Kristian

Dit is een subtitel
30 november 2015
College voor Brood en Banket

Tekst: Peter Oggel Foto: Ruben Oreel

VLISSINGEN - “Eigenlijk zijn we zijn het grootste ICT-bedrijf van Zeeland”, zegt René Mondriaan. Een brede glimlach. Natuurlijk bedoelt hij dat gekscherend. Maar misschien heeft het dolletje toch een kern van waarheid. Mondriaan is teamleider ICT en Mediavormgeving op Scalda, Zeeuwse instituut voor middelbaar beroepsonderwijs. Met zijn team is hij verantwoordelijk voor de (praktijk)opleiding van een paar honderd studenten informatie- en communicatietechnologie. René Mondriaan heeft een missie. Met zijn visie op modern onderwijs beweegt hij zich op het raakvlak van theorie en praktijk. Een hybride leeromgeving, heet dat in jargon. Zeg maar: een match tussen opleiding en onderneming, wel binnen de beschermende muren van de school, maar waar docenten coaches zijn, studenten lerend een bedrijf runnen en (regionale) ondernemingen opdrachtgever en afnemer zijn. Een match tussen onderwijs en bedrijfsleven, samen te vatten in het Shared Service Center. Helemaal als in een echt bedrijf -onder toeziend oog, maar toch. Acquisitie, ontwerpen, realiseren, implementeren en beheren. Leren in de veranderende wereld van informatietechnologie, waarin ontwikkelingen soms sneller lijken te gaan dan de leerstof kan bijbenen.

Natuurlijk zijn er stages. Maar modern onderwijs, doceert Mondriaan, loopt niet achter de praktijk aan, maar houdt daarmee minstens gelijke tred. En dat kan, zegt hij, alleen maar in nauwe samenwerking met het (ICT-)bedrijfsleven -dat en passant kennis en vaardigheden deelt met docenten en studenten. Vacatures Dat biedt nog een voordeeltje: de student ruikt alvast aan het bedrijfsleven, bedrijven maken alvast kennis met de werknemers van morgen. Dat zal nodig zijn ook: in het bedrijfsleven is ICT-beheer als spreekwoordelijke spin in het digitale web onmisbaar voor de ontwikkeling en voortgang van productieprocessen. ICT is per definitie faciliterend: van het leggen van een kabeltje, het installeren van een pc tot ingenieuze informatiesystemen. En natuurlijk het verhelpen van een storing. Maar volgens onderzoek van het UWV dreigt de komende jaren een tekort aan gekwalificeerde ICT’ers. Nu al zijn er volgens het Uitvoeringsinstituut een dikke 30.000 vacatures. Alle reden, legt Mondriaan uit, om het ICT-onderwijs inhoudelijk af te stemmen op de vraag van de arbeidsmarkt -met een naadloze overgang van opleiding naar werk als een extra plusje. Met zijn team en vanzelfsprekend zijn studenten bouwt hij inmiddels een half jaartje aan het Shared Service Center, kortweg SSC. Aan de Edisonweg in Vlissingen zijn de contouren van het leerbedrijf inmiddels zichtbaar: klaslokalen zijn in instructieruimtes, het ICT-bedrijf is de praktijkomgeving. Aanvang schooljaar 2015-2016 moet het SSC volledig operationeel zijn.

Leren is werken Voor de ICT-beroepsopleidingen -ICT-beheerder, medewerker Beheer ICT en medewerker ICT- op Scalda gaat dat om vijf projecten: datacentrum, netwerkomgeving, serverdesk, technische dienst en leerbedrijf. In het eerste leerjaar is de student oriënterend/uitvoerend, het tweede jaar is verdiepend, het derde en vierde leerlaar is processturend; deze studenten managen het (onderwijs)leerbedrijf. ”De leerling”, zegt Mondriaan, “moet hier op school een betekenisvolle en nuttige tijd hebben in een excellente leeromgeving.” Dat klinkt wellicht wat abstract. Mondriaan weer: “Waar het om gaat is synergie tussen de leeromgeving en de beroepspraktijk. Regionale bedrijven denken mee. Er is interactie tussen binnen -de school- en buiten -het bedrijfsleven.

Leren is werken.” De muren van het leerbedrijf staan, inclusief (wisselend) management om opdrachten binnen te halen en de werkvloer aan te sturen. René Mondriaan: “Het zijn de docenten en de studenten die dit voor elkaar hebben gekregen. Ze gooien er enorm veel energie en passie in. Toppertjes, zijn het.” Veilige omgeving In het SSC fungeert Steef van de Gruiter momenteel als algemeen directeur, Jacco de Visser is secretaris. Staffuncties zijn er verder voor financiën, operationele zaken en human resourcement. De eigen broek ophouden, heet dat. “Maar”, zegt Jeroen van Os, “Het SSC is voor de studenten een veilige omgeving. Er is altijd een coach aanwezig op wie een beroep kan worden gedaan. Fouten maken mag, ze zijn hier uiteindelijk om te leren.” Als docent-procescoach stuurt en begeleidt hij de leerlingen. Klantgericht, service, planning, procesmanagement, samenwerking, continuïteit…

Het leerbedrijf, concludeert Steef van de Gruiter, biedt studenten in hun opleiding en carrière een voorsprong. “Het SSC is toch werkelijkheid. Geen fictieve projecten, maar helemaal in het echt. Dat maakt de opleiding ook boeiender. Je bent betrokken bij bedrijfsmatige processen, je kunt inhoudelijk invloed uitoefenen.” Jacco onderschrijft dat. “Wij runnen een bedrijf, doen ervaringen op uit het echt bedrijfsleven. En je bouwt aan een netwerk.” Dat blijkt: het SSC haalde recent een opdracht binnen voor een servicedesk in de Vlissingse bibliotheek, inclusief twee fulltime stageplaatsen. www.scalda.nl Dienstverlening I

Yes Embed

Omhoog