Corine (53) maakte na dertig jaar de switch van de zorg naar het onderwijs

4 juli 2023
Corine van Alphen LLO interview Onderwijsassistent

Corine van Alphen is 53 jaar, volgt de BBL-opleiding Onderwijsassistent (Kindprofessional) waarbij ze één dag in de week naar school gaat en drie dagen per week werkt. Na dertig jaar in de zorg te hebben gewerkt, maakte ze de switch naar het onderwijs. We vroegen haar hoe deze verandering tot stand is gekomen.

Waarom koos je ervoor om weer een opleiding te volgen?
‘’Ik moest eigenlijk van mijn vorige werkgever een opleiding gaan doen. Ik werkte in de zorg, dat deed ik al 30 jaar, maar ik mocht het werk niet meer verrichten vanwege mijn rug. Toen ben ik terechtgekomen op de dagbesteding voor ouderen en dementerenden. Hiervoor diende ik de opleiding te volgen tot groepsbegeleider (specifieke doelgroepen) en dat ben ik gaan doen. Ik zat in een klas met studenten die de opleiding volgden tot onderwijsassistent; het was een gemixte klas omdat we volwassenenonderwijs volgden. Toen ik daar het een en ander van meekreeg (opleiding onderwijsassistent), dacht ik: ja, dit heb ik altijd gewild. Het was er eerder gewoon niet van gekomen en ik vroeg mezelf af: ga ik nu gewoon de opleiding tot groepsbegeleider afmaken zodat ik niveau 4 heb? Maar wat ga ik er dan mee doen? Op de groepsbegeleiding ga je voornamelijk gesprekken voeren en spelletjes spelen met de bewoners en ik vroeg mezelf af of ik daar nou echt een niveau 4 opleiding voor nodig had.’’

‘’Daarom ben ik rond gaan kijken en zag een vacature voor onderwijsassistente op het voortgezet onderwijs. Ik solliciteerde, werd uitgenodigd voor een gesprek en ben vervolgens direct aangenomen maar ik moest natuurlijk kijken of ik van opleiding kon veranderen. Gelukkig kreeg ik alle medewerking en kon ik switchen van opleiding. Eind september startte ik met de opleiding onderwijsassistent, al kon ik nog niet meteen werken in het onderwijs. Dat kon pas vanaf november, gezien de opzegtermijn van mijn andere werk. De opdrachten die ik op school kreeg, probeerde ik zoveel mogelijk toe te passen op mijn werk door te kijken naar wat overeenkwam. Andere opdrachten heb ik een beetje op ervaring gedaan, want ik gaf al EHBO-lessen op de lagere school. Op die manier kon ik beide werelden samenbrengen. Vanaf november ben ik toen echt begonnen in de praktijk. Wat heel fijn was, was dat ik bepaalde onderdelen kon meenemen: mijn keuzedelen, loopbaanbegeleiding, burgerschap en agogiek algemeen. Deze hoefde ik dus niet opnieuw te doen.’’

‘’Nu ben ik bijna klaar met de opleiding. In anderhalf jaar tijd heb ik dan behaald wat ik wilde: aan de slag als onderwijsassistent. Eerst zou ik dan in een jaar tijd medewerker zijn op specifieke doelgroepen, maar nu ben ik dan anderhalf jaar bezig en ben ik onderwijsassistent. Dus toch nog wat ik wilde.’’

Heb jij zelf nog dingen die je wilt delen over je studiekeuze?
‘’Ik heb er geen spijt van in ieder geval. In het begin vond ik het wel heel lastig. Je moet echt weer wennen om te leren. Maar ik vind, als je een opleiding wil doen, dan moet je het gewoon doen. Neem de kans, lukt het niet, dan heb je het geprobeerd en dan heb je ook geen spijt dat je het nooit geprobeerd hebt. Ik heb echt geen spijt dat ik overgestapt ben.’’

Omhoog